Børn er kompetente og skal guides i deres udvikling
Alle børn er kompetente børn. Vi tager udgangspunkt i det enkelte barn, hvad det enkelte barn kan, og hvor det skal udfordres. Børnene får opgaver, der passer til dem, og det er med til at give deltagelseslyst. Selvhjulpenhed arbejder vi med fra vuggestuestart til skolestart. Det er sundt for børn at mærke, at de selv kan. Vi guider børn, så de kan klare mest muligt selv, og vi hjælper, når det er nødvendigt. Vi giver tid og plads til, at barnet kan øve sig. Børns adfærd har en hensigt, og det er vores opgave at se, hvad den hensigt er. Den måde at tænke på sikrer, at børnene ikke føler sig eller bliver gjort forkerte i deres handlinger, og at vi sammen kommer videre. Samspillet i børnehuset er de voksnes ansvar. Hvis noget ikke fungerer optimalt, er det os der kan og skal justere os, så det kommer til at fungere. Vi arbejder bevidst med at justerer vores samspil, så alle børn mødes og høres. Forskellighed ser vi som en styrke. Det giver os mulighed for at lære af hinanden. I Børnehuset Lunden er der plads til alle.
Den gode overgang er vigtig for os
Tryghed er centralt for trivsel. Derfor har vi stort fokus på de gode overgange, fra hjem eller dagpleje til daginstitution , fra vuggestue til børnehavestart, fra daginstitution til skolestart og andre overgange ind i mellem. Barnets tryghed ved institutionen kommer ikke uden forældrene også er trygge ved hos os. Derfor opfordrer vi forældre til, at komme på besøg med barnet, deltage i opstartssamtale og planlægge en indkøring sammen med personalet. Indkøring skal sikre at børnene bliver trygge ved personalet, og derfor vægter vi gode besøg, lidt korte dage, og at optrapning sker i barnets tempo, når det er muligt.
Hverdagspædagogik styrker dit barns generelle udvikling
Børnenes udvikling er altid i fokus. Derfor er personalet bevidste om, hvordan vi arbejder i forskellige situationer, og vi har tilrettelagt dagen. så dette styrkes. Børnene i institutionen inddeles i mindre grupper om formiddagen i løbet af ugen. Her laver vi aktiviteter der passer til børnene. Ved særlige behov hos en gruppe børn laver vi en gruppe der fokuserer på dem. (Motorikgruppe, sproggruppe etc.)
Selvhjulpenhed eller mestring hos børn er et fokus, vi altid har ved på ved bleskift, toiletbesøg, i garderoben og på alle andre områder. Børn, der oplever at kunne klare ting selv, får styrket deres selvværd, selvtillid og bliver modige og prøver flere ting.
Der er stort fokus på det gode måltid. Vi øver os i at spise med ske, kniv og gaffel, sende fade rundt, tage mad selv og smage på nye ting, altså være madmodige.
Samtidig er det vigtigt, at vi har god ro omkring os, og at barnet får den støtte, der er brug for. I Lunden skal spisning være hyggeligt, som i hjemmet.