Traditioner giver os noget at glæde os til

På gæste/bedstedag bliver Lundens have plantet til

Gæste/bedstedag holdes hvert år, hvor alle børnehavebørn kan få besøg af bedsteforældre, eller andre personer, der er vigtige i barnets liv. Invitationer laver barnet i børnehaven, og disse sendes med posten. Børnene synes det er hyggelig opgave. Børnene fortæller, at deres brev er kommet frem, og at det blev vel modtaget. Gæsterne svarer også pr. brev, og når det modtages i Lunden læses det op for alle børnene på stuen.

På selve dagen laver vi ikke et tæt pakket program, der skal være plads til at kunne vise rundt og lege sammen. Gæsterne opfordres til at have en plante eller blomst med, og den plantes i børnehavens have, sammen med børnene. Børnene kan derefter tale med de voksne om det. “Den plante har min …. haft med.”

Sommerfesten er et af årets højdepunkter

Sommerfesten holdes hvert år lige inden sommerferien, og inden de ældste børn starter i skole. Sommerfesten er et bestyrelsesarrangement. Forældre og søskende er med, og vi leger og hygger os sammen på legepladsen. Samtidig med at der bliver gjort klar til spisning på tæpper og bænke. Spisning foregår på den måde at alle familier har en ret med, der passer til det antal, familien består af. Al mad sættes på et fællesbord. På den måde kan alle smage hinandens mad, og vi er sammen på en hyggelig måde om spisningen. Underholdning kommer sidst i arrangementet, det er forskelligt hvad det er - men fælles er at børnene stimler sammen og nyder det.

Nattøjsdag skaber ro i travl december

December er en måned hvor vi gerne vil nå mange ting - julekalender, lave julegaver, kirkebesøg, og meget mere. Derfor holder vi hvert år nattøjsdag, hvor vi ikke skal nå noget. Nattøj, bamse og dyne har børnene med denne dag. Vi Laver hyggekroge og biograf, og bliver inde hele dagen hvis vi har lyst. Til frokost får vi brunch, med æg bacon og pandekager, og hvad ellers dertil hører. Børnene er meget optagede af denne brunch og glæder sig til det, og snakker om det i forvejen. Et behageligt afbræk i december bliver vores nattøjsdag.

Fællessamling samler hele huset om fredagen

Alle samles til fællessamling om fredagen, både børnehave og vuggestue. Dette gør at vi alle har en fælles oplevelse hver uge, som er med til at styrke sammenhængskraften i Lunden. Børnehavebørnene sætter sig klar, og der kaldes på vuggestuen. Når de kommer blander de sig med børnehavebørnene - nogen sætter sig ved søskende eller venner, andre sætter sig hos voksne. Sange og lege starter vi med, når alle er på plads. Vi gentager de samme ting, for børnene er glade for gentagelser, og det skaber genkendelighed. Det fællesskab der er omkring fællessamling, er stort.

Årgangskaffe skaber fællesskab og sammenhold omkring børnene

Årgangskaffe er en mulighed for forældre for at møde hinanden. Inddeling i årgange hjælper forældrene til at se, hvem deres børn leger med/fortæller om, og møde de forældre. Det øger mulighed for legeaftaler på tværs og sikrer kendskab til de forældre ens barn skal følges med i mange år fremover.

Børneløbet giver de ældste børn mulighed for at mødes med deres kommende klassekammerater

Børneløbet er en tradition i dagtilbuddet, hvor alle 10 institutioner har mulighed for at deltage. Børneløbet er for den ældste årgang i intuitionerne.  Vinderen er vært for næste års børneløb. Det er en mulighed for at mødes på tværs af husene, se andre børn og for de voksne at have et samarbejde med andre kollegaer.