Søvn sikrer, at børnene får den bedste trivsel, udvikling og læring

Vi tilpasser os de yngste børns søvnrytme.

Søvnmønsteret er meget individuelt ved de yngste børn. Vi følger og tilpasser os de små børns søvnrytme. De sover ofte 2 lurer imens de er i vuggestuen. Vi vækker ikke børnene og de følger deres egen dagsrytme. Overgangen fra 2 lure til 1 lur i løbet af dagen planlægges i samråd med jer forældre. Dette justeres og tilpasses dit barns behov. Børn på 6-12 måneder har behov for cirka 14-15 timers søvn fordelt på nat og 2 lure.

Middagsluren i vuggestuen prioriteres højt så barnet har energi og overskud til resten af dagen.  Barnet der sover 1 gang, puttes efter frokost og sover til de vågner. Dog ikke længere end til kl. 15, da søvn efter kl. 15 kan påvirke nattesøvnen. Krybben køres ind og barnet vækkes stille og roligt. Barnet puttes og følges på badeværelset af en voksen, som skifter og hygger om barnet, putter barnet i krybben og siger ”godnat”.

Overgang til børnehaven. Når barnet nærmer sig 3 år sover det indenfor på en madras sammen med børnehavebørnene. Dette er med til at skabe en god og tryg overgang til børnehaven. Børnene sover oftest til middag indtil de fylder 3 år, behovet kan dog være der frem til 5-årsalderen.

Middagslur i børnehaven sikrer de børn, der har behov for det, en pause midt på dagen

Børnene sover indenfor på madrasser. En fast voksen putter de børn, der sover indenfor. Børnene puttes efter frokost og sover oftest til kl. 14/15 eller til de vågner dog ikke længere end til kl. 15, da søvn efter kl. 15 kan påvirke nattesøvnen.
Børnene puttes. Lyset slukkes og vi kører ned i et roligt tempo. Der bliver sunget, og der siges godnat og sov godt. Den voksne sidder hos dem i ca. en halv time. De børn der ikke er faldet i søvn indenfor den have time, kommer med ud og lege. Overgangen fra middagslur til ingen lur er meget individuel. Nogle børn hviler en halv time på en madras. Andre sover 2-3 gange om ugen. Vi vurderer i samråd med jer hvad jeres barn har brug for.

I Lunden må børnene sove til de vågner

Som udgangspunkt vækker vi ikke børn.

At i forældre beder os om at vække jeres barn fra middagsluren og dybe søvn svarer til at bede os give dem halvt så meget mad eller slet ingen mad. Oplever I, det er svært at få jeres barn til at sove om natten, anbefaler vi at kontakte sundhedsplejersken.